مصاحبه با استاد رضوی دوست، استاد برتر کشوری در امر راهنمایی، مشاوره و داوری پایان نامه های سطح 3 مؤسسه آموزش عالی حوزوی نرجس (س) زاهدان
در برنامه محوری گرامیداشت هفته پژوهش که با حضور آیت الله بهجت پور (حفظه الله) مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، روز سه شنبه مورخ 25 آذرماه برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «غلامرضا رضوی دوست» به عنوان «استاد برتر کشوری در امر راهنمایی، مشاوره و داوری پایان نامه های سطح 3 مؤسسه آموزش عالی حوزوی نرجس (س) زاهدان» معرفی گردیدند.
به این مناسبت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی نرجس (س) زاهدان، مصاحبه ای با ایشان ترتیب داد، که به شرح ذیل می باشد:
سوال اول: عامل موفقیت حضرتعالی در امر پژوهش چیست؟
هرچند به هیچ عنوان خود را موفق نمی دانم، اما آنچه هست را عنایت الهی و دعای اهل بیت (علیهم السلام) میدانم.
سوال دوم: جناب استاد به نظر شما چه رابطه ای بین آموزش و پژوهش وجود دارد؟
خدمت شما عرض کنم که بین این دو مقوله رابطه طرفینی و مستقیم است. آموزشِ صرف، بی نتیجه یا کم نتیجه است. آموزش در صورتی کامل و منتج خواهد بود که به تولید علم بیانجامد. این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. پژوهش، نتیجه ی آموزش است. آموزش می بینیم و ُثَّم ماذای آن پژوهش است. تولید علم تنها در سایه پژوهش مقدور خواهد بود.
سوال سوم: نسبت بین پژوهش و تبلیغ چه می باشد؟ آیا بین این دو هم رابطه ای وجود دارد؟
بله در اینجا نیز رابطه وجود دارد. تبلیغ، نیازمند تولید علم جدید است. هر چه تبلیغ جدیدتر و سازگارتر با زمان باشد تأثیر بیشتر خواهد داشت. این نکته نشان دهنده ی اثر پژوهش در امر مهم تبلیغ است.
استاد رضوی دوست در ادامه تاکید کردند در تبلیغ مبلغی موفق خواهد بود که پژوهشگر خوبی باشد و دست پُر به تبلیغ بپردازد، در غیر این صورت در محیط های علمی توان تبلیغ نخواهد داشت. هنگامی افراد در تبلیغ موفق خواهند بود که عالِم به زمان خود باشند و این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که در امور لازم پژوهش کرده باشد یا حداقل از پژوهش های دیگران حداکثر بهره برداری را داشته باشد، زیرا در بحث مهم تبلیغ اگر خود فرد اهل پژوهش و به روز رسانی علمی نباشد یا از علوم جدید استفاده نکند خود و دیگران را هلاک خواهد نمود.
سوال چهارم: راهکار حضرتعالی برای تشویق و ترغیب طلاب به امر پژوهش چیست؟
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» انسان از چیزی که آگاهی ندارد با آن دشمنی می کند و به سمت آن نمی رود، لذا باید طلاب را با اهمیت اثر و جایگاه پژوهش آگاه نمود. طلبه هنگامی که بداند، لمس و حس کند که برای آگاه به زمانه بودن، استادِ موفق بودن و … باید پژوهشگر خوبی باشد به سمت پژوهش ترغیب خواهد شد.
عامل دیگر، توجه به این نکته است که در جهان حاضر، سنجش و ارزیابی نسبت به افراد و مراکز علمی، میزان تولید علم و پژوهش های آن است و بر اساس این مطلب، روی افراد و مراکز سرمایه گذاری خواهد شد.
اگر میزان پژوهش در یک مرکز به گونه ای زیاد باشد که هنگام جستجو، در اولین نتایج گوگل بیاید و این مطلب برای افراد نهادینه شود، و هنگام شنیدن نام آن علم به صورت ناخودآگاه، نام آن مرکز را تداعی خواهد کرد و این چنین است که برخی از علوم به نام دانشگاه خاصی مطرح می شوند.
ایشان خاطر نشان کردند در بسیاری از مراکز و حتی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، اولین چیزی که از افراد خواسته می شود «رزومه پژوهشی» است و اولویت بالا با افرادی خواهد بود که رزومه بهتری در این امر داشته باشند.