آلاء الزهرا

  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

خلاصه ای از کرسی آزاد اندیشی «شاخص های انتخاب؛ اعتماد به ملت و ارزش های اسلامی یا اعتماد به بیگانگان با محوریت رفتارشناسی امام در انتخابات»

09 خرداد 1400 توسط آلاء الزهرا
خلاصه ای از کرسی آزاد اندیشی «شاخص های انتخاب؛ اعتماد به ملت و ارزش های اسلامی یا اعتماد به بیگانگان با محوریت رفتارشناسی امام در انتخابات»

باسمه تعالی

گزارش مختصری از کرسی آزاد اندیشی مجازی در سامانه سیما

شاخصه های انتخاب؛ اعتماد به ملت، ارزش های ملی اسلامی یا اعتماد به بیگانگان         

 با محوریت رفتارشناسی امام (ره)

03/03/1400

 

استاد ارائه دهنده: جناب استاد  دکتر مجلسی

در این مرحله انتخابات ۱۴۰۰ به اعتقاد من یک تقابل بین «جریان سازی و جریان سوزی» وجود دارد و به‌نظر می‌رسد دشمن با تمام قوا وارد میدان شده‌است. لذا ما باید در این انتخابات با یک شرایط جدید و ویژه‌تری وارد شویم و از آن‌چیزی که در این ۴۰ سال برای امامین انقلاب غفلت کرده‌ایم و به آن نکاتِ ریزی که فرموده‌اند توجه نکرده‌ایم، این‌ها را جلوی چشم خود گذاشته و مورد توجه قرار داده و به مردم منتقل کنیم که ان‌شاءالله با یک تصمیم خوب، یک انتخاب بسیار خوب داشته‌باشیم و از همین‌جا باید متوجه بشویم که اعتماد کردن و نگاه کردن به بیرون نمی‌تواند ما را به اهدافمان برساند، کما اینکه در این سال ها ما به عینه این را مشاهده کردیم.

برای تبیین خوب باید تقریباً به ۴ یا ۵ ماه پیش‌از شروع انتخابات تقریباً به مهر ماه سال گذشته اشاره کرده و پالس­هایی که در کشور ما وجود دارد؛ از جمله سفیر فرانسه در آمریکا در جلسه ای خطاب به هم پیمانان اروپایی و غربی خود این‌گونه عنوان می‌کند: «ما نباید اجازه بدهیم در انتخابات 2021 ایران، نیروهای انقلابی و طرفدار انقلاب به قدرت برسند نه به‌خاطر بالا رفتن توان نظامی ایران چراکه ایران همین الان از نظر نظامی یک امپراطوری است. مشکل ما وقتی است که یک نفر انقلابی سرکار بیاید چرا مشکل داریم؟ چون در این ‌صورت فورا اقتصاد را سر و سامان می‌دهند. برای ایجاد رفاه مردم هر کاری می‌کنند، به اشتغال رونق می‌دهند و .. این باعث می‌شود برای ما در عرصه‌های اقتصاد بین‌الملل رقیب قدرتمند به وجود بیاید و برایمان مشکل‌ساز شوند».

همین نگاه و دید باز دوباره در استان خودمان هست، در مصاحبه با سایت سنی آنلاین مطالبی گفته شده از جمله اینکه؛ لزوم حمایت از حقوق اقلیت مذهبی در کشور اسلامی از طریق دیپلماتیک نه نظامی. در یک‌بند دیگر می‌گوید که صلح و امنیت نیاز مبرم جمهوری اسلامی است. سوال ما دقیقاً این است که ما در این ۴۰ سال آیا امن­ترین کشور را داشته‌ایم یا نداشته‌ایم؟

با این توضیحات‌خواستم به این واژه برسم که ببینید این جریان که از پشت هدایت می‌شود تا ما را با بحران رو به رو کرده و از انگیزه حضور انقلابی دور کند، بطور قطع این‌ها جمع شده‌اند و دارند این پالس را به ما می‌دهند که ما نتوانیم. باز تاکید می‌کنم برای برگشت به این‌موضوع ضرورت دارد یک‌بار دیگر تمام مطالبی و نگاهی که حضرت امام و حضرت آقا در جریان انتخابات به حضور مردم دارند، بازخوانی و بازسازی کنیم.

 

استاد منتقد: جناب استاد دکتر خسروی

ایشان ضمن تاکید بر سیره و رفتارشناسی حضرت امام، این نکته را خاطر نشان کردند که، با توجه به شرایط زمانی، رفتارشناسی حضرت امام (ره) در انتخابات مخصوصاً از این‌ جهت من تأکید می‌کنم روی اهمیت موضوع امروز جریانی که متأسفانه در انقلاب گره‌خورده با جریانات بیرون از مرزها در کشور ما و متأسفانه احساس می‌شود ‌که این‌ها در تقابل با کلیت نظام قرار دارند. این ها خودشان را می‌خواهند معرفی کنند بیشتر سعی می‌کنند با صبغه خط امامی به افکار عمومی غالب کنند و نشان بدهند. این را چگونه توجیه می کنید؟

البته من معتقد هستم این‌ها هیچ اعتقادی چه از لحاظ بینشی و چه از لحاظ رفتاری با حضرت امام ندارند و همسو و به‌اصطلاح هم‌گرایی خودشان را با تفکر حضرت امام مطرح می‌کنند من اعتقادم این است که در تقابل با خدا و خط امامت و رهبری موجود انقلاب است، لذا اگر ما بیاییم رفتارشناسی حضرت امام را در انتخابات را خوب رصد کنیم، می‌تواند یک محک و معیاری برای ارزیابی میزان صداقت این جریان در تعهد به خط امام باشد.

 

استاد مجلسی

بله بنده هم تأکید کردم که امامین انقلاب، شاخص هایی در این زمینه بیان کردند. یکی از شاخصه‌های مهم «تقوا» است. یعنی چه؟ یعنی اگر تقوا ندارد اصلا وارد میدان نشود. اگر مسئولیتی را پذیرفتی در خودت این توانایی را بسنج، ببین توان این را داری؟

اخلاق انتخاباتی به‌عنوان یک شاخص دیگر مطرح است.  در نامزدهای انتخابات، اولاً: باید به خدا و انقلاب و قانون اساسی و به این مردم اعتقاد و باور داشته باشد وقتی کسی از خدا بترسد به‌راحتی دروغ نمی‌گوید. شاخصه‌ای که حضرت امام و حضرت آقا فرمودند که اخلاق انتخاباتی داشته باشید چه لزومی دارد که تو بیایی و از این جناح بد بگویی.

نقش مردم و اعتقاد به مردم ثانیاً؛ دارای روحیه مقاوم باشد این ملت اهداف بلندی دارد، کارهای بزرگی دارد، کسی نمی‌تواند با این ملت با زبان زور حرف بزند، کسانی که در رأس قوه‌ی اجرائی قرار می‌گیرند باید کسانی باشند که در مقابل فشارهای دشمنان مقاوم باشند، زود نترسند، زود از میدان در نرود، این‌ها یکی از شرط‌های لازم است.

سال‌ گذشته یکی از خاخام‌های یهودی چنین گفت: تنها دشمنان ما در ایران قشر مذهبی هستند و بقیه سرگرم شهوات رانی شده‌اند. باید به این قشر تلقین کرد، سیاست کثیف است. آن‌ها را باید سرگرم ظواهر اسلام کرد؛ مثل گوش دادن مداحی‌های مذهبی آن‌ها باید مراسم عزاداری بروند ولی چیزی از اسلام و سیاست ندانند آن‌ها باید از سیاست دور شوند».

 آیا کلید واژه‌ای بهتر از این می‌خواهد دست ما بدهد؟! دشمن از یک طرف با آن ساختارش آمده وسط در بحث اقتصاد که فشار می‌آورد و در یک طرف سراغ قشر مذهبی. فقط این نیست که یک جریان منحرف است لذا این به‌نظر می‌آید که با یک شور انقلابی که در ابتدا گفتم انتخابات ۱۴۰۰ دقیقاً در مقابل فرصت سوزان و فرصت سازان است. اگر فرصت از دست ما برود دیگر نمی‌توانیم برگردیم به خط اول، که بهترین فرصت است برای کسانی که می‌خواهند بصیرت‌افزایی کنند.

 

استاد داور: جناب حجت الاسلام و المسلمین راهداری

با توجه به اهمیت و حساسیت بالای انتخابات 1400 اساتید گرانقدر بر این مساله تاکید کردند که حضور حداکثری در کنار انتخاب اصلح از جمله فرمایشات و شاخص های انتخاب از منظر امامین انقلاب است. نکته مهم اینکه دشمن امروزه شبهاتی را بین قشر مذهبی ایجاد کرده که بر خواص لازم است نسبت به این امور روشنگری داشته باشند تا فتنه های آنان خنثی گردد. حال وظیفه ما طلبه‌ها چیست؟

بیایید در این چند روز باقی‌مانده، سخنان حضرت امام و مقام معظم رهبری را چندین بار مطالعه، مباحثه و خلاصه برداری کرده وهمان ها را به مردم بگویید و دیگر هیچ. قطعا این فرمایشات تاثیر خود را خواهد گذاشت و شاهد مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح خواهیم بود.

 نظر دهید »

گزارش خلاصه ای از کرسی آزاد اندیشی «جنبش علمی؛ استعدادهای برتر، فرصت ها و چالش ها»

29 آذر 1399 توسط آلاء الزهرا
گزارش خلاصه ای از کرسی آزاد اندیشی «جنبش علمی؛ استعدادهای برتر، فرصت ها و چالش ها»

باسمه تعالی

 

کرسی آزاد اندیشی: جنبش علمی؛ استعدهای برتر، فرصت ها و چالش ها

 

مهمترین مباحث مطرح شده توسط استاد حجت الاسلام و المسلمین رضوی دوست (زید عزه):

ü      مفهوم شناسی

جنبش به معنای حرکت، مقابل آرام ، سکون

جنبش علمی در اصطلاح: يعني اينكه در زمينه علم، توليد علم و شكستن مرزهاي علم، يك حركت عظيم به وجود بيايد.

يعني در معرفت علم ننشينيد دست خود را دراز كنيد تا ديگران بكارند و ميوه چيني كنند و هر مقدار از ميوه را كه لازم نداشتند، بياورند در دست شما بگذارند.

ü      ویژگی ها

از جمله ویژگی های جنبش علمی عبارت اند از؛

•          بایدها:

کرسی های آزاد اندیشی، مناظرات علمی، نشست‌های هم‌اندیشی جهت روشمند شدن مباحث و طراحی اقدامات راهبردی و عملیاتی اساتید، طلاب، برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی، آینده‌شناسی جهت نیاز سنجی، پویا نمودن مباحثه، فراهم سازی فضای پژوهش (ابزارهای لازم برای تولید علم)، کتابخانه، سایت، سیستم، نرم افزار، تجلیل از نوآوران و…

·         نبایدها

نا امیدی و یأس، روشمند نبودن، عدم استفاده از استعدادهای برتر  و سایر چالش ها

 

ü      استعدادهای برتر

شناسایی:

قبل از ورود به حوزه، بعد از ورود به حوزه ، حمایت، تقویت، پرورش، هدایت، رشد و بالندگی، حفظ و نگهداری، دادن مسئولیت، جلوگیری نسبت به فرار مغزها از حوزه های علمیه

ü      فرصت‌ها (فرصت‌های بوجود آمده از جنبش علمی در حوزه دین)

از مهمترین فرصتهای جنبش علمی می توان به ایجاد نهضت علمی، ایجاد فضای آزاد اندیشی، رواج بازار نظریه‌پردازی روشمند، نوآوری روشمند

تولید علم و نرم‌افزارهای دینی، احتراز از خودباختگی و تقلید، پاسخگویی به شبهات جدید، زاد و ولد فرهنگی از تضارب آرا و عقول، شکفتن فرهنگ اسلامی و تمدن اسلامی در مصاف با معضلات جدید، اعاده هویت و عزت جهان اسلام، افزایش تالیفات و تحقیقات دینی، کسب رتبه های علمی، عمل به وظیفه طلبگی، نشر معارف دینی در سطح کشور، جهان اسلام و بین الملل

 

ü     چالش ها (چالش های فراروی جنبش علمی در حوزه دین)

از جمله چالش های روبه روی جنبش علمی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

تقلیدهای کورکورانه، بی برنامه گی و هرج و مرج، روشمند نبودن نهضت های علمی، تسویف، انتحال، غفلت از اولویت بندی، ورود به شاخه های تخصصی با نداشتن تخصص، جدال و مراء به جای مناظره، سرهم بندی کردن پژوهش ها، سیاست زدایی، سیاست زدگی، فرسایش های اداری، عدم حمایت های مادی و معنوی، دنیازدگی و  افتادن در ورطه دنیا و زخارف دنیوی، رقابت ناسالم، خود رأیی، تحریف در حوزه علوم دین

 

از جمله اشکالات مطرح شده توسط استاد منتقد؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر بی نیاز (زید عزه)

عدم تبیین مفصل در مفهوم شناسی و عدم تناسب عنوان با بعضی فصول، و عدم تعیین حدود و اولویت بندی، همچنین عدم نتیجه گیری، بیان غایت مطلب بیان که استاد ارائه دهنده ضمن تشکر از نگاه اندیشمندانه و دقیق استاد منتقد و استقبال از اشکالات مطرح شده با تأسی از روایت أحَبُّ إخوانی إلَیَّ مَن أهدی إلَیَّ عُیُوبی علت اصلی در اشکالات فوق گستردگی بحث و کمبود وقت بود که بعضی از مباحث حذف شد. علاوه بر این دغدغه کمبود وقت و تقارن با وقت نماز، با اینکه نتیجه گیری از مسائل پیش بینی شده و آماده شده بود، در انتها مورد غفلت واقع شد، هر چند بازنگری نسبت به بحث، یک امر عقلایی و اخلاقی است.

 نظر دهید »

اطلاعیه- برگزاری کرسی آزاد اندیشی با محوریت جنبش علمی؛ استعدادهای برتر، فرصت ها و چالش ها

23 آذر 1399 توسط آلاء الزهرا
اطلاعیه- برگزاری کرسی آزاد اندیشی با محوریت جنبش علمی؛ استعدادهای برتر، فرصت ها و چالش ها

???????

در سومین روز گرامیداشت هفته پژوهش و شعار محوری روز، معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی نرجس (س) زاهدان برگزار می کند:

?کرسی آزاد اندیشی

?با موضوع:
“جنبش علمی؛ استعداد های برتر، فرصت ها و چالش ها”

?استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضوی دوست

♦️استاد منتقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر بی نیاز

?استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر موسوی

?زمان: دوشنبه مورخ ۲۴ آذرماه
?ساعت: ۹ الی ۱۱ صبح
?آدرس: کوثرنت، سامانه سیما، دوره ها: کرسی آزاد اندیشی، درحال یادگیری: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان/موسسه آموزش عالی حوزوی نرجس سلام الله علیها/ جنبش علمی……

?لینک مستقیم ???

https://b2n.ir/115888

 نظر دهید »

کرسی آزاد اندیشی با موضوع«کرونا و آخر الزمان»

15 اردیبهشت 1399 توسط آلاء الزهرا
کرسی آزاد اندیشی با موضوع«کرونا و آخر الزمان»

خلاصه ایی از برنامه کرسی آزاد اندیشی کرونا و آخرالزمان

استاد ارائه دهنده بحث: حجت الاسلام و المسلمین عزیزی (زید عزه)

در بحث علائم ظهور سه روایت داریم که می گوید، نزدیک یا در آستانه ظهور و زمان متصل به ظهور حضرت دو مرگ داریم؛ مرگ ابیض و مرگ احمر. از مرگ سفید تعبیر به طاعون و احمر به مرگ با شمشیر شده است. همچنین اینکه مرگ سفید مرگ وسیع است. خوب بر این اساس دو سوال مطرح است:

1- آیا کرونا می تواند مصداق مرگ سفید باشد؟ جواب مثبت است. بله می تواند مصداقی از آن باشد نه حتما.

2- آیا کرونا از مصادیق علائم ظهور است؛ یعنی می تواند فی الواقع از علائم باشد؟ جواب منفی است، زیرا امثال این بیماری و مرگ قبلا اتفاق اتفاده و بعدا هم اتفاق خواهد افتاد. اما اینکه ظهور را معلق به کرونا بنماییم، جایگاه علمی ندارد.

از طرفی اگر بخواهیم تعیین مصداق کنیم، مثلا بگوییم کرونا مصداق حتمی است، کار بسیار خطرناکی است چرا که مصادیق متنوع اند و  مصداق پژوهی آسیب های فراوانی دارد که از هرج و مرج گرفته تا یأس و ناامیدی جامعه را به دنبال خواهد داشت.

علائم را باید در بستر زمان ببینیم؛ گاهی حتمی و غیر حتمی و گاهی تدریجی و غیر تدریجی؛ که تدریجی در طول زمان اتفاق می افتد. اگر تدریج باشد طاعون، وبا، ایدز و کرونا سارس، آنفولازا و … با هم یک اپیدمی و مرگ فراگیر می شوند. امام معصوم چون از افق دید بالایی برخوردار است با اینکه بین سارس و کرونا و … فاصله زمانی چند ساله می باشد اولا همه این بیماری ها را یک بسته دیده و ثانیا انسان را در حال غوطه ور بودن در آن بیماری ها می بیند. بنابر تدریج و تدرّج بیماری های فراگیری که بشر را در دوران غیبت کبری درگیر خود کرده، باید در مرگ سفید جمع شود.

اما با توجه به علامت دفعی جای پای بداء احساس می شود؛ یعنی بداء مساله ای است که کل مباحث آخرالزمانی ممکن است و واقعا ظهور پیدا کند به دلیل اینکه ما از علم الهی نسبت به ظهور ناآگاهیم و این ناآگاهی ما حکم می کند به هر ترتیب این معنا را بپذیریم که ما نمی توانیم بر ظهور علم پیدا کنیم.

استاد منتقد: جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین موسوی

 ثمره عملی این بحث چیست؟ یا به عبارت دیگر چه زمینه های معرفتی و درونی برای تحقق ظهور ولیّ؛ انسان کامل فراهم کرده و می تواند بکند؟

استاد ارائه دهنده بحث: حجت الاسلام و المسلمین عزیزی (زید عزه)

سه ثمره عملی می توان برشمرد:

1- توجه جامعه بشری در سراسر جهان به سوی خداوند متعال و مطالبه منجی به معنای عام. اینکه همه عالم و مردم دنیا دست به سوی آسمان برده، مشتاق و طالب منجی عام و آسمانی شدند، این امر بسیاری مهمی است.

2- پی بردن به این نکته که حاکمیت های ساخت بشر برای برقراری عدالت، کامل و کافی نیستند.

3- غربال گیری قبل از ظهور.

 

جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین رضوی دوست (زید عزه) به عنوان استاد داور که مدیریت برنامه را برعهده داشتند در پایان به جمع بندی مطالب هر دو استاد ارجمند پرداختند.

ادامه »

 نظر دهید »
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

آلاء الزهرا

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اخبار انتخابات
  • اخبار انتخابات
  • اخبار هفته پژوهش
  • بدون موضوع
  • غدیر
  • نشریه پژوهشی
  • نشست پژوهشی
  • نشست پژوهشی
  • نشست پژوهشی
  • نشست پژوهشی
  • پایان نامه
  • پژوهش
  • کرسی آزاد اندیشی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس