کرسی آزاد اندیشی با موضوع«کرونا و آخر الزمان»
خلاصه ایی از برنامه کرسی آزاد اندیشی کرونا و آخرالزمان
استاد ارائه دهنده بحث: حجت الاسلام و المسلمین عزیزی (زید عزه)
در بحث علائم ظهور سه روایت داریم که می گوید، نزدیک یا در آستانه ظهور و زمان متصل به ظهور حضرت دو مرگ داریم؛ مرگ ابیض و مرگ احمر. از مرگ سفید تعبیر به طاعون و احمر به مرگ با شمشیر شده است. همچنین اینکه مرگ سفید مرگ وسیع است. خوب بر این اساس دو سوال مطرح است:
1- آیا کرونا می تواند مصداق مرگ سفید باشد؟ جواب مثبت است. بله می تواند مصداقی از آن باشد نه حتما.
2- آیا کرونا از مصادیق علائم ظهور است؛ یعنی می تواند فی الواقع از علائم باشد؟ جواب منفی است، زیرا امثال این بیماری و مرگ قبلا اتفاق اتفاده و بعدا هم اتفاق خواهد افتاد. اما اینکه ظهور را معلق به کرونا بنماییم، جایگاه علمی ندارد.
از طرفی اگر بخواهیم تعیین مصداق کنیم، مثلا بگوییم کرونا مصداق حتمی است، کار بسیار خطرناکی است چرا که مصادیق متنوع اند و مصداق پژوهی آسیب های فراوانی دارد که از هرج و مرج گرفته تا یأس و ناامیدی جامعه را به دنبال خواهد داشت.
علائم را باید در بستر زمان ببینیم؛ گاهی حتمی و غیر حتمی و گاهی تدریجی و غیر تدریجی؛ که تدریجی در طول زمان اتفاق می افتد. اگر تدریج باشد طاعون، وبا، ایدز و کرونا سارس، آنفولازا و … با هم یک اپیدمی و مرگ فراگیر می شوند. امام معصوم چون از افق دید بالایی برخوردار است با اینکه بین سارس و کرونا و … فاصله زمانی چند ساله می باشد اولا همه این بیماری ها را یک بسته دیده و ثانیا انسان را در حال غوطه ور بودن در آن بیماری ها می بیند. بنابر تدریج و تدرّج بیماری های فراگیری که بشر را در دوران غیبت کبری درگیر خود کرده، باید در مرگ سفید جمع شود.
اما با توجه به علامت دفعی جای پای بداء احساس می شود؛ یعنی بداء مساله ای است که کل مباحث آخرالزمانی ممکن است و واقعا ظهور پیدا کند به دلیل اینکه ما از علم الهی نسبت به ظهور ناآگاهیم و این ناآگاهی ما حکم می کند به هر ترتیب این معنا را بپذیریم که ما نمی توانیم بر ظهور علم پیدا کنیم.
استاد منتقد: جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین موسوی
ثمره عملی این بحث چیست؟ یا به عبارت دیگر چه زمینه های معرفتی و درونی برای تحقق ظهور ولیّ؛ انسان کامل فراهم کرده و می تواند بکند؟
استاد ارائه دهنده بحث: حجت الاسلام و المسلمین عزیزی (زید عزه)
سه ثمره عملی می توان برشمرد:
1- توجه جامعه بشری در سراسر جهان به سوی خداوند متعال و مطالبه منجی به معنای عام. اینکه همه عالم و مردم دنیا دست به سوی آسمان برده، مشتاق و طالب منجی عام و آسمانی شدند، این امر بسیاری مهمی است.
2- پی بردن به این نکته که حاکمیت های ساخت بشر برای برقراری عدالت، کامل و کافی نیستند.
3- غربال گیری قبل از ظهور.
جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین رضوی دوست (زید عزه) به عنوان استاد داور که مدیریت برنامه را برعهده داشتند در پایان به جمع بندی مطالب هر دو استاد ارجمند پرداختند.